اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

گفت‌وگوی فارس با مختاریان، پیشکسوت ارتباطات

مشکل رسانه‌های ما تولید نکردن محتوای خوب است/ روزنامه‌نگاران ما فهم و جسارت دارند

استاد دانشگاه ارتباطات گفت: روزنامه‌نگاران ایرانی را با روزنامه نگاران ترکیه و پاکستانی قیاس می‌کنم چرا که کشورهای عربی به خاطر دولتی بودنشان در این دسته‌بندی نیستند. روزنامه نگاران ما فهم، جسارت و تحول که در رسانه مکتوب داریم را عالی بلدند.

مشکل رسانه‌های ما تولید نکردن محتوای خوب است/ روزنامه‌نگاران ما فهم و جسارت دارند

«استاد محمود مختاریان» مدرس رشته های فتوژورنالیسم (عکاسی خبری)، چاپ و گرافیک و صفحه آرایی در دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره وضعیت روزنامه‌نگاری در ایران گفت: ظرف این چند روز خیلی خوب توانستیم در رسانه عمل کنیم و به دنیا نه با زبان زشت بقبولانند که ما بر حقیم یا آنها؟ و اینکه می‌گویم رسانه ما قدرت ملی است، به همین خاطر است.

وی ادامه داد: حالا باید جواب این سوال را داشته باشیم که ما با تحولات رسانه‌ای جهان که ظرف این ده سال گذشته به اندازه پانصد سال تغییر کردند، چقدر توانستیم خودمان را تطبیق دهیم و چقدر نتوانستیم؟ و چقدر نشریات ما موفق بوده و چقدر نبودند؟

این استاد ارتباطات افزود: ما باید قبول کنیم که شبکه‌های مجازی مانند طوفانی هستند که تمام پنجره‌ها را شکستند و به داخل همه خانه‌های ما نفوذ کردند. همین الان که مشغول صحبت هستیم وزیر ارتباطات اعلام کرده که 46 میلیون ایرانی از کاربران تلگرام هستند و آیا ما تا به حال بد یا خوب بودن تلگرام را از نظر سخت افزاری یا نرم افزاری تحلیل کردیم؟

مختاریان در ادامه با اشاره به فعالیت رسانه‌های مکتوب بیان داشت: ما اساس کار رسانه مکتوب را نقد می‌دانیم. آیا تا به حال عملکرد موفقی در این بخش داشتیم؟ همین رسانه‌های مکتوب ما بعد از ظهور فضای مجازی به شدت ضربه خوردند. برای اینکه چند گزینه را در رسانه‌های مکتوب بلد نبودیم. یکی اینکه تولید محتوایمان اشکال دارد، ارزش افزوده بلد نیستیم و تربیت نیروی انسانی مان مشکل است و سم مهلکی که داریم مفسر نویسی است. درک شرایط همان رمز موفقیت است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی چطور می‌شود رسانه‌های مکتوب را احیا کرد، گفت: شما هیچ وقت پول نمی‌دهید که روزنامه دیروز را با اطلاعات قدیمی خریداری کنید. من رسانه‌های مکتوب را برگه سوخته نمی‌دانم اتفاقا آنها سر جایشان هستند و هر کدام از این رسانه‌ها که آمدند مخاطب خاص خود را دارند. مشکل این رسانه‌ها همان بلد نبودن تولید محتوا، ارزش افزوده و عدم به روز رسانی نیروها است.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: البته در این میان نشریات تخصصی ضربه نخوردند. اما از طرفی یادم است که یکروز که تاریخ دقیقش را نمی‌دانم عکس روی جلد 18 روزنامه دقیقا عین هم بود. رسانه دولتی سم مهلک است چراکه ما هم جریان باز خبر و هم جریان بسته خبر را داریم. از طرفی شبکه‌های هولناک خارجی که روی ایران کار می‌کنند و از دشمنان ما هستند دائم به دنبال دامن زدن به شایعه‌ها و ایجاد فضای منفی در کشور هستند، دقیقا همان چیزی که از آن به ارزش افزوده یاد می‌شود.

وی درباره تخصصی که خبرنگاران داخلی ما دارند، نیز گفت: خبرنگاران داخلی خیلی بهتر از خبرنگاران خارجی هستند و این را با مطالعه‌ هر روزه نشریات خارحی و داخلی می‌گویم. روزنامه نگاران ما بهترین روزنامه نگار در خاور میانه هستند. من روزنامه نگاران ایرانی را با روزنامه نگاران ترکیه و پاکستانی قیاس می‌کنم چراکه کشورهای عربی به خاطر دولتی بودنشان در این دسته بندی نیستند. روزنامه نگاران ما فهم، جسارت و تحول که در رسانه مکتوب داریم را عالی بلدند.

این استاد ارتباطات با اشاره به معضل بزرگی که این روزها گریبان مطبوعات و رسانه‌های ما را گرفته است، بیان داشت: به روز نبودن بزرگترین معضل ما است و شرایط خیلی سختی داریم و باید خیلی تلاش کنیم. این موضوع درباره رسانه‌‌های غیر مکتوب هم به شدت وجود دارد.

وی در ادامه بیان داشت: جهان متحول شده و این شبکه‌های مجازی در افکار عمومی فشاری آوردند. قبل از سال میلادی جدید فشار افکار عمومی روی شبکه های تلگرام باعث شد که رییس جمهور برده دار آمریکایی را از روی 20 دلاری بردارند و خانم هریک پارتمن که قهرمان مبارزه با برده داری بود را روی 20 دلاری بگذارند. پس آنجا هم توانستند افکار عمومی را به این سمت ببرند.

مختاریان در این زمینه ادامه داد: شما نگاه کنید ترامپ فقط فکس نیوز را دارد و تمام رسانه‌های آمریکا علیه او هستند و ظرف یکسال باعث شده تا 15 مقام بزرگ را در آمریکا جا به جا کند. برای مثال در ماجرای کشتار فلسطین جا به جایی سفارت، اغلب کشورهای جهان در مراسم شرکت نکردند پس مشخص است که اینها در موضع خار و ذلیل شدن هستند و جهان با اینها نیست.

وی افزود: رسانه ما چقدرروی افکار عمومی تاثیر می‌گذارد؟ ما کسانی را که رسانه‌هایمان را اداره می کنند باید چینش، تیم سازی، مخاطب شناسی، مخاطب سازی، سوژه شناسی و سوژه یابی بلد باشند و آنهایی که در رسانه مکتوب کار می‌کنند و سردبیر هستند شرایط بسیار سختی دارند چراکه کار گرانی انجام می‌دهند به این دلیل که پول چاپ، لیتوگرافی، کاغذ و ... باید بدهند و این فرد باید گرافیک را به خوبی بلد باشد. ما قبل از آنکه خواندنی باشیم دیدنی هستیم و باید این را بدانیم که سردبیر شدن کار بسیار سختی است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به به روز شدن خبر در دنیا افزود: ما در دانشگاه سیدنی توئیت نویسی و گردشگری موبایلی را در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌کنیم و در حال حاضر مارک ریبیو سناتور آمریکایی که علیه جمهوری اسلامی کار می‌کند توئیت فارسی گذاشته است و همچنین از زمانی که باشگاه رم فهمیده در ایران طرفدار دارد،‌ توئیت فارسی می‌گذارد. در حال حاضر کدام یک از مسئولانم می‌توانند با این شرایط همساز باشند و درک شرایط رمز موفقیت است.

وی با اشاره به عملکرد تلویزیون در این سالها گفت: آیا تلویزیون دائما خود را رصد می‌کنند و به برنامه‌های خود نقد دارد؟ ما با نقد کردن به وضعیت فعلی کشور کمک می‌کنیم.

این استاد ارتباطات با یادآوری خاطره‌ای از استودیوی ضبط خبر در ژاپن گفت: یادم است چندی پیش به ژاپن سفر کرده بودم و در پشت صحنه یکی از بخش‌های خبری حضور پیدا کردم. خیلی برایم جالب بود که چرا سردبیر و گوینده خبر تا این اندازه خود را به زمین و زمان می‌زنند؟ از آنها سوال کردم و در پاسخ گفتند: می‌توانی 85 میلیون نفر را جلوی تلویزیون بنشانی؟ تا به حال قدرت رسانه‌ای که در آن بودی را می‌دانی؟

وی با اشاره به گرانی پول کاغذ در مطبوعات نیز گفت: همه جای دنیا ارشاد باید به آنها کمک کند. کزارشی خواندم که گفته بود اغلب نشریات در شهرستان‌ها به زمین می‌خورند.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول